با افزایش حجم نواحی مسکونی و تجاری شهرها و به تبع آن کاهش حجم فضای سبز به ویژه در شهرهای بزرگ، باران شدید باعث به وجود آمدن سیل می گردد وزندگی بسیاری را به چالش می کشد. ترس از بروز سیل های ویرانگر، دانشمندان و متخصصان شهری سراسر جهان را به تکاپو انداخته تا به دنبال راهکارهایی برای کاستن از احتمال این امر طبیعی باشند.

در راستای دستیابی به این هدف حیاتی، اخیراً متخصصان شرکت انگلیسی تارماک موفق به تولید آسفالت هایی ملقب به “آسفالت های تشنه” شدند که به علت طبیعت فوق العاده متخلخل خود توانایی جذب ۱۰۵۷ گالن آب(۴۰۰۰ لیتر) را تنها در عرض یک دقیقه دارند و بدین ترتیب می توانند جان افراد بسیار زیادی را در لحظات بحرانی سیل نجات دهند.

   بنا به ادعای مبتکران این طرح، آب از طریق سطح فوقانی تراوای این نوع آسفات ها که به شکل سنگ ریزه و در نتیجه بسیار متخلخل هستند،جذب بدنه آنها شده و پس ازعبوراز بدنه آسفالت، وارد فضای ذخیره پایینی آنها می گردد. این فضایی پایینی مانند یک منبع ذخیره بزرگ عمل می کند.

  سیستم زهکشی خلاقانه زیر آسفالت(که به منابع اب های زیرزمینی متصل می گردد) و ذخیره سازی آب ، حجم بالایی از این نعمت خدادادی را در خدمت آبیاری درختان، استخرها و حتی مصارف خانگی و صنعتی شهر قرار می دهد.